Často kladené otázky

 

Na čo sú vhodné fatbiky?

 

Napriek ich prvotnému určeniu do zimy a celoročne zasnežených oblastí sveta, fatbike je aj v našich zemepisných šírkach možné použiť celoročne, záleží od výberu konkrétneho modelu. Sú vhodné na bicyklovanie počas zimy v snehu, na piesku, pri dlhých expedičných výletoch, ale aj ako celoročný “fun” bike.

 

V posledných rokoch pribúdajú tiež čisto športové karbónové modely, určené k trénovaniu a pretekom. Fatbajky sú tiež výbornou voľbou pre tých, ktorí sa boja jazdiť na horskom bicykli alebo nemajú dobrú techniku jazdy, pretože prinášajú neporovnateľnú stabilitu a bezpečnosť.

 

Fatbajky môžu tiež riešiť dopravu pre ľudí, ktorí bývajú alebo pracujú v ťažko dostupných oblastiach. Poskytujú slobodu výberu akéhokoľvek terénu a trasy, často sú navrhnuté a postavené tak, aby vydržali extrémne podmienky a boli dlhodobo spoľahlivé.

 

 

Aký fatbike si mám kúpiť?

 

Rozhodujúcim faktorom je to, čo chcete so svojím bicyklom robiť a koľko ste ochotný investovať. Ak chcete jazdiť v zime na snehu, kúpite si pravdepodobne expedičný bicykel s oceľovým rámom a so širokými 4.8" pneumatikami. Vzorka pneumatík bude určená na sneh a na bicykli budú mechanické brzdy. Ak chcete jazdiť celoročne alebo trénovať, kúpite si hliníkový rám s pneumatikami 3.8" až 4.0", hydraulickými brzdami a ľahšími ráfikmi. Pre tých, čo obľubujú rýchlu jazdu sú určené top modely s karbonovým rámom, karbonovou vidlicou, odľahčenými ráfikmi a tiež karbonovými doplnkami. Tým, čo chcú zažiť hlavne zábavu počas celého roka budú asi najviac vyhovovať modely s odpruženou prednou vidlicou a osadením podľa vlastněho výberu.

 

 

Z akého materiálu sa vyrábajú rámy?

 

Rámy fatbikov sa vyrábaju z ocele, hliníku, titánu alebo uhlíkových vlákien (tzv. karbónu).

Výhoda oceľových rámov je v spoľahlivosti, pevnosti a odolnosti voči teplotám a poveternostným podmienkam, úzkych profiloch, a ľahkej oprave, nevýhodou je vyšsia hmotnosť a starostlivosť.

 

Výhoda hliníkových  rámov je v nížšej hmotnosti a pružnosti, nevýhoda je v určitej strate pevnosti po dlhšej dobe používania.

Výhoda karbónových rámov je vo veľmi nízkej hmotnosti, pružnosti a zároveň extrémnej pevnosti, nevýhodou je vyšsia cena a pri vážnejšej nehode aj nemožnosť rám dotatočne opraviť. 

 

 

Aké je bežná hmotnosť  fatbiku?

 

Bežný fatbike váži cca 15 až 16 kg v závislosti od veľkosti rámu, použitého rámu a komponentov. Hmotnosti najdrahších karbónovyćh modelov atakujú hranicu 11 kg. Najťažšou časťou každého fatbiku su zväčša pneumatiky, keď jedna pneumatika môže vážiť viac ako celý karbónovy rám (1275 g pri Salsa Beargrease).

 

 

Na čo si dať pozor pri výbere vhodného modelu?

 

Opäť to závisí najmä od toho, čo od fatbiku budete očakávať. Vo všeobecnosti doporučujeme kupovať fatbike od renomovaného výrobcu a predajcu so skúsenosťami. V závislosti od vášich očakavání a určenia biku zamerajte pozornosť na materiál rámu, šírku kolies, kvalitu pneumatík (doporučujeme ľahšie pneu s vyšším TPI).

 

 

V čom sa fatbiky odlišujú od bežných horských bicyklov?

 

Hlavným a najviditeľnejším rozdielom je šírka pneumatík. Od toho sa odvíjajú ďaľšie často zásadné konštrukčné rozdiely ako napr. šírka nábojov, ráfkov, stredových obložení a kľúk. Ostatné komponenty je ale možné kombinovať a použiť aj z bežných horských bicyklov. Väčšina modelov je konštruovaná bez odpruženia, pričom komfort pri jazde zabezpečujú samotné pneumatiky.

 

 

Existujú 29 palcové fatbiky?

 

Áno existujú, pretože takmer každý fatbike je vlastne 29", čo je dané hrúbkou pneumatík aj keď osadených na 26 palcových ráfkoch. Ozajstný 29" model ponúka len veľmi málo značiek. (napr. značka SURLY)

 

 

Koľko stojí fatbike?

 

Tak ako pri každom inom bicykli, rozhodujúcim faktorom je kvalita rámu a druh použitých komponentov. Priemerné ceny fatbikov sú zatiaľ vyššie ako ceny bežných horských bicyklov. Hlavnými dôvodmi sú malovýroba a špecifické drahé komponenty (napr. pri pneumatikách cena jednej môže dosiahnuť až 200 EUR v závislosti od špecifikácie). Najlacnejší fatbike kúpite od cca 1.000 EUR (vrátane DPH).

 

 

Je lepšie použiť 60 mm, 80 mm alebo 100mm ráfky? 

 

Pokiaľ sa nechystáte na extrémne náročný výlet, neberiete ťažkú výbavu so sebou  alebo nejdete priamo na známy Aljašský závod Iditarod Invitational, 60-80mm ráfky by mali byť vašou voľbou. Nižšia hmotnosť a nižší valivý odpor robia z užších ráfkov najlepšiu voľbu pre každodenné použitie. Ak však plánujete jadzu v hlbokom snehu alebo na piesku, a vaša jazda bude vyžadovať maximálnu mieru nadnášania, nie je iná vhodná voľba ako široke ráfky a pneumatiky s čo najväčšou styčnou plochou. Treba si však uvedomiť že pri tejto šírke ráfkov a pneumatík si výmena pneu vyžaduje demontáž až dvoch pastorkov z kazety tak, aby reťaz a extrémne široká pneumatika mohla vyjsť z rámu. Toto nie je potrebné robiť pri niektorých novších modeloch od 9:ZERO:7 a Salsa.

 

 

Aký je rozdiel medzi 135 mm “off-set” riesšením  a 170 mm centrovaným?

 

Mnoho prvých aj súčasných fatbikov používa tzv. 135 mm riešenie. To znamená, že pri použití bežného náboja v kombinácii so širokými kolesami musí zadná dolná rámová trubka byť zahnutá smerom k náboju teda do kolesa. Zároveň je výplet kolesa nesymetrický a vychýleny k jednej strane ráfku.

 

170 mm riešenie už využíva pre fatbiky špeciálne vyvinuté náboje a umožňujú symetrické riešenie.Toto je riešenie prináša väčšiu tuhosť a odolonosť. Taktiež umožňuje použitie rôznych druhov pneumatic a uľahčuje výmenu pri defekte alebo oprave. V súčasnej dobe prevažuje 170 mm riešenie u väčšiny výrobcov. 

 

Pre použitie najširších typov penumatík (4.8") existuje aj možnosť 190 - 197 mm riešenia.

 

 

Prečo majú fatbiky často mechanické brzdy?

 

Zásadným problémom hydraulických bŕzd je ich znížená funkčnosť a možnosť opravy pri nízkych teplotách, často spojených so zimným obdobím najmä v severských oblastiach odkiaľ fatbiky pochádzajú. Pri teplotách pod nulou brzdové doštičky nedoliehajú, stráca sa davkovateľnosť a brzdy začnú škrípať.

 

Ak neplánujete jazdiť v extrémnych podmienkach, budete jazdiť viac a ste ochotný zaplatiť si, môžte použiť hydraulické brzdy, ktorě prinášajú v normálnych podmienkach lepšiu odozvu, výkon a ovládateľnosť.

 

 

Aký tlak v pneu použiť?

 

Vzhľadom na odlišný rozmer pneumatiky je nutné a používať aj iné tlaky, ale vždy v závislosti od druhu pneumatiky alebo hmotnosti jazdca. Základné pravidlo znie – v prípade pochybností platí  - radšej menej ako viac. Do ľahkého terénu doporučujeme tlak do 0,4 baru (PSI 5), čo je veľmi nízky tlak. V niektorých prípadoch (pri prudkom náraze na prekážku) môžte pri takomto tlaku vidieť aj bočne steny prečnievať, čo ale nevadí. Dôležité ale je, aby náraz neprechádzal až na ráfik kolesa a podĺa toho pneu prípadne dofúknuť. Pre ťažší terén je doporučený tlak 1 bar (10-12 PSI).

© 2013, FATBIKES SK, All rights reserved | powered by GullManager